Jesteśmy UNIWERSYTETEM! Dołącz do nas, zostań studentem UBB!

Aktualności

O Miłoszu i X Muzie do bibliotekarzy

Data: 05.04.2025 Kategoria: Wydarzenia

W piątek 4 kwietnia odbyła się jednodniowa ogólnopolska konferencja "Biblioteka w kinie, kino w bibliotece" zorganizowana przez Towarzystwo Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich Oddział w Bielsku-Białej. Honorowy patronat nad wydarzeniem objął Prezydent Miasta Bielska-Białej Jarosław Klimaszewski, a wśród instytucji partnerskich znalazły się m.in. Biuro Wystaw Artystycznych, Kino Helios, Miejski Dom Kultury im. Wiktorii Kubisz i Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Bielsku-Białej.

Na zaproszenie pani mgr Katarzyny Urbaniec, wieloletniej prezes bielskiego oddziału TNBSP, prof. Marek Bernacki wystąpił w roli key-note speakera, wygłaszając wykład inauguracyjny pt. "Czesław Miłosz a X Muza". Prelegent opowiedział licznie zebranym w sali kina Helios słuchaczom o mniej znanych aspektach twórczości polskiego noblisty inspirowanych jego zainteresowaniami filmowymi. Na początku wspomniał o związku poety z jego pierwszą żoną Janiną, która przed wojną była jedną z pionierek polskiej kinematografii. Następnie poinformował, iż w 1945 roku autor "Ocalenia" wpadł na pomysł nakręcenia filmu, którego scenariusz oparty miał być na wspomnieniach Władysława Szpilmana - polskiego pianisty i kompozytora, który cudem przeżył w ruinach popowstaniowej Warszawy i doczekał wyzwolenia miasta przez Armię Czerwoną. Zaraz po wojnie Czesław Miłosz wespół z Jerzym Andrzejewskim napisali nowelę filmową "Robinson warszawski", która miała posłużyć za scenariusz filmu pod tym samym tytułem. Jednak z przyczyn ideologicznych w latach 50. XX wieku powstał zupełnie inny film w reżyserii Jerzego Zarzyckiego pt. "Miasto nieujarzmione". Na znak protestu Miłosz i Andrzejewski wycofali swoje nazwiska, by nie firmować produkcji partyjno-propagandowej. W dalszej części wykładu prof. Bernacki wspomniał jeszcze o ekranizacji autobiograficznej powieści Czesława Miłosza "Dolina Issy" (1982) w reżyserii Tadeusza Konwickiego oraz o "filmowej kompozycji" utworów poetyckich polskiego noblisty. Analizując fragmenty dwóch wierszy: "Biedny chrześcijanin patrzy na getto" i "Piosenka o końcu świata", wykładowca odwołał się także do Miłoszowskiej koncepcji tzw. formy bardziej pojemnej ("sylwy współczesnej") inspirowanej twórczością literacką Blaise'a Cendrarsa, autora "Prozy transsyberyjskiej".

Na zakończenie wystąpienia prof. Marek Bernacki zachęcił zebranych na sali dyrektorów i nauczycieli bielskich szkół do zapoznania się z ofertą studiów na Wydziale Humanistyczno-Społecznym Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego.

©2024 WH-S. Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja: Dział Marketingu 

Zapisano