Zespół ds. badań nad współczesną kulturą literacką
Współczesna kultura literacka
WSPÓŁPRACA Pracownia Badań nad Procesem Twórczym Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego
PATRONATY Czasopismo naukowe „Media i Społeczeństwo” |
.
TEMATYKA KONFERENCJI
Po raz kolejny chcemy zaprosić Państwa do wspólnej refleksji nad współczesną kulturą literacką. Pojmujemy ją jako integralną cześć globalnej komunikacji społeczno-kulturowej wraz z charakterystyczną dla niej infrastrukturą oraz dynamicznym systemem relacji autorsko-czytelniczych (odwołując się ponowniedo założycielskich ustaleń Stefana Żółkiewskiego oraz uzupełniających je sugestii Janusza Sławińskiego[1])
Interesuje nas teraz kwestia współdziałania, kooperacji i partycypacji w tekstach i dyskursach funkcjonujących we współczesnej kulturze literackiej. Chcemy sprawdzić na ile wciąż aktualne jest to, co Jack Stillinger nazwał „mitem samotnego geniusza”[2], jak ma się ta koncepcja/formuła do tekstotwórczych praktyk realizowanych wspólnie z innymi: autorami, czytelnikami czy też pozostałymi aktorami pola literackiego.
„Tworzenie «nie jest aktem stadnym, tylko skazaniem się na samotność»”[3] – pisze/mówi w wywiadzie Wiesław Myśliwski. Twórczy rezultat jest w tym ujęciu efektem pracy indywidualnej, a samo pisanie – nieustannym przezwyciężaniem własnych ograniczeń i sięganiem wyłącznie do swoich zasobów. Tworzenie odbywa się bez konieczności angażowania innych (czy wręcz programowego ich unikania), z daleka od wszelkich form „stadnej” organizacji i współzależności.
Amerykański dramaturg Tony Kushner sytuuje się w tej kwestii niejako na drugim biegunie, pisząc: „Fikcja, że praca artystyczna odbywa się w odosobnieniu i że osiągnięcie artystyczne jest wyłącznie produktem talentu indywidualnego jest politycznie nacechowana, a co więcej – przynajmniej w moim przypadku – przeczą jej fakty. (…) Gdybym swoje sztuki pisał bez udziału moich współpracowników, byłyby zupełnie inne – a właściwie wcale by nie powstały”[4]. Rozważania Kushnera odnoszą się do dramatu (formy specyficznej, bo już w swym założeniu dialogicznej), ale może to właśnie kooperacja i współdziałanie jest tym, co współcześnie konstytuuje szeroko rozumianą literaturę (i współczesną kulturę literacką), zwłaszcza w ułatwiającej praktyki wieloautorskie przestrzeni wirtualnej?
Tutaj jednak pojawia się kolejna kwestia. Jeśli nawet przyjmiemy, że podstawą twórczości jest współpraca, to pojawia się pytanie, jak funkcjonować będą i gdzie przebiegać jej granice. Czy formowanie się kolektywów nie jest jednocześnie tworzeniem informacyjnych baniek[5], zamkniętych dla innych ideologii, światopoglądów i światoobrazów?
Pytania można mnożyć: kto twórcom pomaga, a kto im przeszkadza, poprawia, kontroluje i cenzoruje?; na ile istotne we współczesnych praktykach tekstotwórczych są takie kategorie, jak np. ghostwriter, sensitivity reader, czytelnik zapraszany przez autora (autorkę) do współpracy w tworzeniu tekstu/utworu? Na ile praktyki kooperacyjne są jawną immamentną częścią dzieła, a na ile działaniem celowo ukrytym, pozostającym w strefie niedostępnego czytelnikom (widzom) pre-tekstu? Jakie czynniki wreszcie wpływają na ostateczny kształt tekstu literackiego, czy szerzej – tekstu kultury? W ramach naszej konferencji otwarci jesteśmy bowiem także na rozważania dotyczące filmu, serialu, muzyki, sztuk plastycznych i gier komputerowych…
Wstępnie proponujemy refleksję nad następującymi obszarami tematycznymi:
Podobnie jak w roku ubiegłym częścią konferencji będzie debata poświęcona współczesnej kulturze literackiej i głównym tematom konferencji.
Publikacja tekstów pokonferencyjnych planowana jest na łamach patronującego wydarzeniu czasopisma naukowego „Media i Społeczeństwo” (obecnie 40 pkt.).
Konferencja odbędzie się w trybie hybrydowym. Obowiązuje opłata konferencyjna w wysokości 250 zł (udział stacjonarny), 120 zł (udział zdalny) – pobierana po uzyskaniu informacji o zakwalifikowaniu wystąpienia. Językami konferencji są polski i angielski.
Prosimy o przesyłanie propozycji wystąpień (tematu referatu wraz z abstraktem) do dnia 31 marca 2025 r. na adres: kult_liter@ubb.edu.pl
Spotkamy się na terenie kampusu Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego, który usytuowany jest u podnóża Beskidu Śląskiego – stąd już tylko jeden krok w góry…
Serdecznie zapraszamy!
WAŻNE TERMINY |
Przesyłanie propozycji wystąpień: 31 marca 2025 r. (na adres: kult_liter@ubb.edu.pl) Ogłoszenia programu konferencji: 15 kwietnia 2025 r. Konferencja: 15-16 maja 2025 r. Przesyłanie tekstów do druku: 31 sierpnia 2025 r. |
PROGRAM KONFERENCJI
[W przygotowaniu...]
ORGANIZATORZY
Komitet naukowy
|
Komitet organizacyjny
|
[1] Zob. S. Żółkiewski, Wiedza o kulturze literackiej. Warszawa 1980, J. Sławiński, Socjologia literatury i poetyka historyczna [w:] Idem, Dzieło. Język. Tradycja, Warszawa 1974, s. 39-77.
[2] J. Stillinger, Multiple Authors and the Myth of the Solitary Genius, New York 1994.
[3] Tworzenie nie jest aktem stadnym, [w:] W. Myśliwski, W środku jesteśmy baśnią. Mowy i rozmowy, red. W. Bonowicz, J. Ilg, Kraków 2022 r., s. 205.
[4] „The fiction that artistic labor happens in isolation, and that artistic accomplishment is exclusively the provenance of individual talents, is politically charged, and in my case at least repudiated by the facts. (…) Had I written these plays without the participation of my collaborators, they would be entirely different—would in fact never have come to be) por. T. Kushner, Angels in America, Part II: Perestroika. New York 1996, s. 149, tłum. fragm. S. Konkol.
[5] E. Parisel, The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You, Londyn 2011.
©2024 WH-S. Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja: Dział Marketingu