Prelegentami będą znani literaturoznawcy i krytycy literaccy: prof. Marian Stala z Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz prof. Andrzej Franaszek z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Po wygłoszeniu referatów odbędzie się dyskusja poświęcona roli i znaczeniu krytyki literackiej, którą poprowadzi prof. Marek Bernacki.
Marian Stala (1952) – historyk literatury, krytyk, profesor na Wydziale Polonistyki UJ, członek Polskiej Akademii Umiejętności, laureat Nagrody Fundacji Kościelskich (1991) i Nagrody im. Kazimierza Wyki (1998). Autor ważnych książek historyczno- i krytycznoliterackich, m.in. Trzy nieskończoności. O poezji Adama Mickiewicza, Bolesława Leśmiana i Czesława Miłosza (2001), Blisko wiersza (2013), Fragmenty lunarne. Szkice o obecności księżyca w poezji polskiej (2021), Patrzący jasno. 25 szkiców o niezbędności czytania poezji (2022).
Andrzej Franaszek (1971) – krytyk literacki, wykładowca Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, sekretarz Międzynarodowej Nagrody Literackiej im. Zbigniewa Herberta. Autor książek: Ciemne źródło. Esej o cierpieniu w twórczości Zbigniewa Herberta (1998; wyd. II: 2008), Przepustka z piekła. 44 szkice o literaturze i przygodach duszy (2010), Miłosz. Biografia (2011), Herbert. Biografia (2018) i zbioru esejów Gwiazda Piołun. Opowieści o poezji, podróżowaniu i przyjaźni (2022). Od kilku lat pracuje nad książką poświęconą życiu i twórczości Józefa Czapskiego.
Marek Bernacki (1965) – literaturoznawca, krytyk literacki, miłoszolog, profesor w Katedrze Polonistyki na Wydziale Humanistyczno-Społecznym ATH. Ostatnio wydał książkę Tropienie Miłosza. Hermeneutyczna „bio-grafia” Poety, Kraków 2019; pod jego redakcją ukazała się praca zbiorowa Peryferie Miłosza. Nieznane konteksty, glosy, nowe rozpoznania, Bielsko-Biała 2020. Wraz z prof. Gerardem Kapolką przygotowuje tematyczny numer amerykańskiego kwartalnika naukowego „The Polish Review”, który ma się ukazać w 2024 r. w dwudziestą rocznicę śmierci Czesława Miłosza.
Zapraszamy!
(mb)
©2024 WH-S. Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja: Dział Marketingu